Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anarchie má stále zelenou na našich silnicích a dálnicích

15. 08. 2011 20:00:54
Nacházíte se v pravém pruhu na cca 120km dálnice D1 směr Praha. Přestože máte třeba i chuť a hlavně díky výkonu motoru byste to mohli sešlápnout a řítit se 160km/h a více, disciplinovaně máte tachometr okolo 140km/h. Přibližujete se k vozidlu před vámi, zkontrolujete prostor ve středovém a poté v levém zpětném zrcátku a započnete svoji předjíždecí misi....

Zatímco předjíždíte ono 120km/h jedoucí vozidlo se za vámi objeví "tečka", která se začne "rychlostí světla" přibližovat. Ve zlomku sekundy poznáte typicke vozidlo střední kategorie jehož světla se rychle "schovají" za zadní část vašeho vozu.

Následuje zběsilé problikávání dálkovými světly, poté ještě zběsilejší přejíždění onoho vozu zleva doprava a zprava doleva. V tento moment si vzpomenete na reklamu nejmenované pojišťovny, kde vozidlo řídí sympatický šimpanz, jelikož vám nejde do hlavy co řidič se svým vozidlem za vámi vyvádí za akrobatické kousky. Nicméně celá situace nekončí, nýbrž graduje.

Řidič vozidla za vámi prudce stočí volant a jeho vůz sjede do pravého jízdního pruhu. Říkáte si co to ten nešťastník dělá, vždyť je vedle mě rovněž vůz a musí se s tím vozem zákonitě vybourat.

OMYL!

Auto na chvíli zmizí ze všech dostupných zpětných zrcátek a ve stejný moment ho zahlédnete skrz okno spolujezdce, ba dokonce skrz další dvě okna vozidla jedoucího vedle vás. Chvíli zajásáte nadšením, že už konečně došlo k rozšíření D1 na šestiproudou dálnici podél celého ca 190km úseku Praha - Brno. Vzhledem k tomu, že to není reálné před rokem 2020, tak se vrátíte rychle do reality a zjistíte, že onen řidič své vozidlo bez ostychu navedl do odstavného pruhu, kde vítězně předjel všechny auta nalevo od něj.

Závěrem. V lepším případě jede vozidlo dál. V horším najede zpět do levého jizního pruhu před vás a přibrzdí vás na rychlost hluboko pod 130 km/h jako odplatu za to, že jste se okamžitě nevrátili do pravého pruhu, i za cenu nabourání do auta, které jste předjížděli.

Nejhorší zjištění na tom všem je, že řidiči není 20 let, a nemá na hlavě kšiltovku. Tomuto v obleku oděnému řidiči je dobrých 40 a více, takže by se nemělo jednat o nezkušeného a nevyrovnaného řidiče.

Všichni kdo jste jeli vozem nejen po D1, ale po všech českým komunikacích máte podobných zážitků zcela určite mnoho. Někteří z nás nad tím už jen mávají rukou, druzí se přizpůsobili, třetí se bojí jezdit autem po našich komunikacích.

Slýchávám názory, že si za to můžou řidiči sami, protože nesledují provoz a neumějí jezdit. Dále slýchávám názory, že 130km/h na dálnici je holý nesmysl. Dokonce jsem už slyšel, že bychom měli mít na dálnicích (těch kvalitních a s menším provozem) neomezenou rychlost. Upřímně se děsím jakéhokoliv zvyšování rychlosti na dálnicích, nebo silnicích I.třídy. Dnes vetšina řidičů jezdí 150-160km/h a více, tak kolik by jezdili, kdyby se např. na dálnici Plzeň - Rozvadov povolilo 160km/h.

Rozdíl mezi českým řidičem a např. německým řidičem spočívá zejména v disciplinovanosti, ale zároveň v uvědomění si, že auto je potenciální nástroj k zabíjení, a za volant nepatří arogance, agrese a v neposlední řadě ego. Zatímco na českých silnicích silnější vyhráva a slušný je chápán jako slaboch, na západ od Aše je to přesně naopak. Slušnost, ohleduplnost a pravidelná jízda je nade vše. Vyjímky se najdou všude, ale přijde mi, že u nás je těch vyjímek více než 50%, a to mě děsí.

Zlepšení této situace určitě nedosáhneme jenom zavedením bodového systému, ale aktivním monitoringem situace na dálnicích a silnicích, tak jako např. v Německu nebo Rakousku, kde pravidelně jezdí neoznačená policejní vozidla a monitorují nejen rychlost, ale zejména nedodržování bezpečného odstupu, omezování v jízdě, předjíždění zprava atd. Nutno upozornit, že tyto dvě země nepatří zdaleko mezi nejpřísnější v rámci Evropy. Systém monitoringu v Británii (kamery atd.), nebo postihy za přestupky např. ve Švýcarsku nebo Norsku by byly zničující pro většinu našeho řidičského národa.

A zcela upřímně, proč ne? Aspoň by se silnice alespoň z části vyčistili od agresivních řidičů, kteří jsou dle mého názoru daleko vetším nebezpečím než řidiči začátečníci. Navíc by naše vláda(vlády) mohly ušetřit na rozšiřování a stavbě nových dálnic, protože by do dvou let v ČR bylo o minimálně 50% řidičů méně.

Všem vám přeji bezpečnou a pokud možno klidnou cestu!

Autor: Jan Brabec | pondělí 15.8.2011 20:00 | karma článku: 28.41 | přečteno: 2218x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jiří Turner

Stalin zase porazil Putina!

To by s tím měl Vladimir Vladimirovič sakra něco udělat! Jestli on ale není moc měkký a také moc velký demokrat? Rusům totiž podle průzkumu imponují větší střeleci. Co na to říci? Snad jen, že některé národy jsou nepoučitelné.

26.6.2017 v 23:09 | Karma článku: 6.17 | Přečteno: 101 | Diskuse

David Karásek

Tři mýty expertů

"Šance, že se netrénovaný civilista se zbraní ubrání teroristovi, je velmi nízká. Spíš by situaci ještě zhoršil," slyšíme často v médiích od osob s titulkem "bezpečnostní expert". Opravdu?

26.6.2017 v 22:13 | Karma článku: 30.23 | Přečteno: 1650 | Diskuse

Jan Pražák

Policejní absurdita

Nechci zde znovu rozdmýchávat spory nesmiřitelných táborů kuřáků a nekuřáků, těch už tu bylo moc. Uvedu příklad, jak se v souvislosti s protikuřáckým zákonem změnil jeden celkem logicky znějící argument v naprostou absurditu.

26.6.2017 v 21:40 | Karma článku: 22.97 | Přečteno: 612 | Diskuse

Petr Horký

Černoch v beranici a jiné výstřelky - kdo má židli, ten bydlí

Život na Západ od našich hranic má mnoho specifik, kterým našinec těžko uvyká. Přesto si ve většině případů nakonec zvykne, i když to trochu trvá. Jsme přeci jen z jednoho těsta a nebe je všude modrý.

26.6.2017 v 20:13 | Karma článku: 8.91 | Přečteno: 219 | Diskuse

Vít Janša

Jak si píchnout do vosího hnízda?

Desatero východoevropských rad pro zkušenější, moudřejší západ. Jak postupovat po teroristickém útoku?

26.6.2017 v 19:32 | Karma článku: 23.27 | Přečteno: 490 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1336
Od roku 1993 pracuji ve finančním sektoru a velice rád cestuji zejména po Evropě. Rád bych využil této možnosti a podělil se s vámi o mé názory a postřehy na dění kolem nás.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.