Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Anarchie má stále zelenou na našich silnicích a dálnicích

15. 08. 2011 20:00:54
Nacházíte se v pravém pruhu na cca 120km dálnice D1 směr Praha. Přestože máte třeba i chuť a hlavně díky výkonu motoru byste to mohli sešlápnout a řítit se 160km/h a více, disciplinovaně máte tachometr okolo 140km/h. Přibližujete se k vozidlu před vámi, zkontrolujete prostor ve středovém a poté v levém zpětném zrcátku a započnete svoji předjíždecí misi....

Zatímco předjíždíte ono 120km/h jedoucí vozidlo se za vámi objeví "tečka", která se začne "rychlostí světla" přibližovat. Ve zlomku sekundy poznáte typicke vozidlo střední kategorie jehož světla se rychle "schovají" za zadní část vašeho vozu.

Následuje zběsilé problikávání dálkovými světly, poté ještě zběsilejší přejíždění onoho vozu zleva doprava a zprava doleva. V tento moment si vzpomenete na reklamu nejmenované pojišťovny, kde vozidlo řídí sympatický šimpanz, jelikož vám nejde do hlavy co řidič se svým vozidlem za vámi vyvádí za akrobatické kousky. Nicméně celá situace nekončí, nýbrž graduje.

Řidič vozidla za vámi prudce stočí volant a jeho vůz sjede do pravého jízdního pruhu. Říkáte si co to ten nešťastník dělá, vždyť je vedle mě rovněž vůz a musí se s tím vozem zákonitě vybourat.

OMYL!

Auto na chvíli zmizí ze všech dostupných zpětných zrcátek a ve stejný moment ho zahlédnete skrz okno spolujezdce, ba dokonce skrz další dvě okna vozidla jedoucího vedle vás. Chvíli zajásáte nadšením, že už konečně došlo k rozšíření D1 na šestiproudou dálnici podél celého ca 190km úseku Praha - Brno. Vzhledem k tomu, že to není reálné před rokem 2020, tak se vrátíte rychle do reality a zjistíte, že onen řidič své vozidlo bez ostychu navedl do odstavného pruhu, kde vítězně předjel všechny auta nalevo od něj.

Závěrem. V lepším případě jede vozidlo dál. V horším najede zpět do levého jizního pruhu před vás a přibrzdí vás na rychlost hluboko pod 130 km/h jako odplatu za to, že jste se okamžitě nevrátili do pravého pruhu, i za cenu nabourání do auta, které jste předjížděli.

Nejhorší zjištění na tom všem je, že řidiči není 20 let, a nemá na hlavě kšiltovku. Tomuto v obleku oděnému řidiči je dobrých 40 a více, takže by se nemělo jednat o nezkušeného a nevyrovnaného řidiče.

Všichni kdo jste jeli vozem nejen po D1, ale po všech českým komunikacích máte podobných zážitků zcela určite mnoho. Někteří z nás nad tím už jen mávají rukou, druzí se přizpůsobili, třetí se bojí jezdit autem po našich komunikacích.

Slýchávám názory, že si za to můžou řidiči sami, protože nesledují provoz a neumějí jezdit. Dále slýchávám názory, že 130km/h na dálnici je holý nesmysl. Dokonce jsem už slyšel, že bychom měli mít na dálnicích (těch kvalitních a s menším provozem) neomezenou rychlost. Upřímně se děsím jakéhokoliv zvyšování rychlosti na dálnicích, nebo silnicích I.třídy. Dnes vetšina řidičů jezdí 150-160km/h a více, tak kolik by jezdili, kdyby se např. na dálnici Plzeň - Rozvadov povolilo 160km/h.

Rozdíl mezi českým řidičem a např. německým řidičem spočívá zejména v disciplinovanosti, ale zároveň v uvědomění si, že auto je potenciální nástroj k zabíjení, a za volant nepatří arogance, agrese a v neposlední řadě ego. Zatímco na českých silnicích silnější vyhráva a slušný je chápán jako slaboch, na západ od Aše je to přesně naopak. Slušnost, ohleduplnost a pravidelná jízda je nade vše. Vyjímky se najdou všude, ale přijde mi, že u nás je těch vyjímek více než 50%, a to mě děsí.

Zlepšení této situace určitě nedosáhneme jenom zavedením bodového systému, ale aktivním monitoringem situace na dálnicích a silnicích, tak jako např. v Německu nebo Rakousku, kde pravidelně jezdí neoznačená policejní vozidla a monitorují nejen rychlost, ale zejména nedodržování bezpečného odstupu, omezování v jízdě, předjíždění zprava atd. Nutno upozornit, že tyto dvě země nepatří zdaleko mezi nejpřísnější v rámci Evropy. Systém monitoringu v Británii (kamery atd.), nebo postihy za přestupky např. ve Švýcarsku nebo Norsku by byly zničující pro většinu našeho řidičského národa.

A zcela upřímně, proč ne? Aspoň by se silnice alespoň z části vyčistili od agresivních řidičů, kteří jsou dle mého názoru daleko vetším nebezpečím než řidiči začátečníci. Navíc by naše vláda(vlády) mohly ušetřit na rozšiřování a stavbě nových dálnic, protože by do dvou let v ČR bylo o minimálně 50% řidičů méně.

Všem vám přeji bezpečnou a pokud možno klidnou cestu!

Autor: Jan Brabec | pondělí 15.8.2011 20:00 | karma článku: 28.41 | přečteno: 2218x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Větvička

Pamatnik Vasila Bilaka zničila pravicova oportunystka

To su věci, co? To je jak pamatnik Rajnharda Hajdrycha. Nebo Hajnricha Himmlera. Že řikate, že to byli zločinci? Ja si to nemyslim, bo přece nebyli odsuzeni soudem!

22.8.2017 v 11:55 | Karma článku: 38.22 | Přečteno: 1994 | Diskuse

Karel Trčálek

Chěl bych vidět někoho, kdo chce volit prof. Drahoše

Kdo může, proboha, volit prof. Drahoše? Co je to za lidi, těch 16%, co ho chce volit? Vítači, sluníčkaři a ti další? Hanba vám!

22.8.2017 v 11:09 | Karma článku: 15.84 | Přečteno: 1458 | Diskuse

Vladimír Kroupa

Když čert kálí na jednu hromadu…

Nevím, v jaké konstelaci byly hvězdy v pátek 18.8. 2017, ale muselo to být něco hodně divného. Povím Vám o dvou událostech té noci, jedné jsem se stal přímým účastníkem, tu druhou si bohužel „vyžral“ až do dna jeden můj známý...

22.8.2017 v 10:52 | Karma článku: 25.34 | Přečteno: 970 | Diskuse

Jan Dvořák

Válečný štváč Zaorálek

Název uvádí jedno ze tří horkých témat aktuální nástěnky.Je hodno vaší pozornosti stejně jako témata o vědecky dokázané škodlivosti hidžábu, a o pres. Trumpovi, kterého chtějí demokraté a republikánští zrádci prohlásit za blázna.

22.8.2017 v 10:18 | Karma článku: 11.31 | Přečteno: 350 | Diskuse

Pavel Chalupský

Je reror error?

Teror má mnoho podob, funkcí, projevů a cílů. Teror patří nyní mezi nejfrekventovanější slova. Teror má nyní svoji mediální pozornost. Teror nyní dosahuje svých cílů. I díky nám. Kdo seje vítr, sklízí bouři?

22.8.2017 v 10:17 | Karma článku: 4.00 | Přečteno: 119 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1336
Od roku 1993 pracuji ve finančním sektoru a velice rád cestuji zejména po Evropě. Rád bych využil této možnosti a podělil se s vámi o mé názory a postřehy na dění kolem nás.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.